آموزش نگارگری فرشته: خلق یک فرشته زیبا
مقدمه
هر نفسی که فشرده میشود، یک عالم پنهان از زیبایی را در خود نهفته میکند؛ آیا نمیخواهید آن را کشف کنید؟ خوشحالی، اندوه، عشق و رازهای دیگر، همگی میتوانند به رنگها و خطوطی از خود نشان دهند. آموزش نگارگری فرشته، هنری است که این احساسات زندگی را به زیباییهای تصویری تبدیل می کند. در این جا، ما به دنیایی از آرامش و زیبایی خواهیم پیوست تا همراه با فرشتگان، عمق درون خود را برای طراحی انتقال دهیم.
آموزش نگارگری فرشته به شما این امکان را می دهد که با نیروهای روحی و معنوی در میان جادوی رنگ و خط، آثاری را آفریده و از زیبایی های بهشتی الهام بگیرید. در این دوره هنری، شما با نحوه جلوهگیری از نور و سایه، آموخته هایی خواهید یافت که به شما کمک می کند در دنیای خود را روشن تر و جذابتر کنید. گام به گام، از جزئیات فرا گیرید و با نگاهی به هنر فرشته در نگارگری، زمینه ای را برای برگزاری جلسات خلاقانه و خلق اثرهای بینظیر فراهم کنید.
در هنر و نگارگری، مفهوم فرشته ها یکی از جذاب ترین و قدرتمندترین نمادهاست که هنرمندان از دیرباز تا به امروز از آن به عنوان منبع الهام بیپایان برای آثار خود بهره برده اند. این موجودات فرازمینی که در فرهنگ های مختلف به عنوان نقطه تلاقی بین دنیاهای مادی و معنوی مطرح شدهاند، فرشته در نگارگری یک بعد جدید از زیبایی و همچنین ارتباط عمیق با معانی انسانی را به تصویر می کشند.
“بیش از 40 دوره آموزش نگارگری با آکادمی رشیدی” : در این مقاله بلند، توضیحات و آموزش هایی راجب به آموزش نگارگری انسان و پرندگان را برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!!
فرشته در نگارگری و جایگاه عنصر فرشته
نگارگری ایرانی بیان حقیقت به صورت کلیشه ای و واقعی نیست، بلکه نگارگری ایرانی بیان حقیقت به صورت توصیفی، نمادی و نمایشی خیال انگیز از ارتباط میان انسان، طبیعت و عالم ملکوت است. از این رو هنرمند نگارگر می کوشد مفهوم مورد نظر را در فضایی سرشار از نمادها و با استفاده از هم نشینی رنگ ها به تصویر بکشد. یکی از عناصر و نمادهایی که در این راستا بسیار مورد توجه هنرمندان نگارگر بوده فرشتگان، دیو ها و موجودات فرازمینی بوده اند.
در دوره معاصر نگارگری توجه به عنصر فرشتگان بیش از پیش بوده است. در این دوره در آثار مذهبی و معنوی حضور فرشتگان باعث ایجاد نگاره هایی جذاب برای ببیندگان و هنردوستان شده است . در این مقاله تلاش شده تا شما را با مفهوم فرشتگان در آثار نگارگری بیشتر آشنا کنیم و برای روشن تر شدن موضوع درباره تعدادی از آثار استاد فرشچیان نیز، که از فرشتگان در آنها تصویرسازی شده، توضیح مختصری ارائه نماییم.
آثار آموزش نگارگری فرشته
در نگارگری همیشه پیوندی میان دنیای واقعی و عالم برتر وجود دارد. یکی از عناصری که این پیوند را به نمایش می گذارد فرشتگان هستند. هنرمندان در اعصار و ادیان مختلف فرشتگان را بر اساس باورها و اعتقادات خود به تصویر کشیده اند. اما مفهموم کنونی فرشته در نگارگری با ظهور اسلام ارتباط می یابد. بدین ترتیب فرشتگان موجوداتی روحانی اغلب با شمایل انسانی هستند.
در دوران اسلامی فرشته در نگارگری با مفهومی که روایات بیان کرده اند تصویر می شوند. طبق این روایات فرشتگان از جنس نور هستند و ماهیتی جدای انسان و جن دارند. دارای مقام و منزلت نزد خدواند هستند و مطیع و فرمانبردار اویند، جنسیت ندارند، خوراک و پوشاک ندارند، در آسمان و زمین در رفت و آمد هستند، موت و حیات دارند و تعدادشان بیشمار است.
ویژگی های اصلی نگارگری یعنی منبع نور گسترده، عدم وجود پرسپکتیو، عدم وجود مکان و زمان باعث شده تا نمایش فرشتگان در این ترکیب حالاتی روحانی و معنوی را به خوبی به بیننده القا نماید.
تنوع فرشتگان در نگارگری با توجه به موضع و مفهوم متفاوت است. اجرای آنها ممکن است در یکی از حالت های زیر اتفاق بیفتد:
- گونه ای از فرشته در نگارگری که کاملا شبیه انسان ها هستند ولی بال دارند. بدن آنها بسیار ظریف است. بیشتر از الگوی اندام زنان برای به تصویر کشیدن آنها استفاده می شود. بال ها از پشت بدنشان روییده است. برخی از آنان و با تاجی بر سر مشخص می شوند که نشان دهنده مقام آنهاست.
- دسته دوم فرشته در نگارگری آنهایی هستند که بدنشان به صورت کامل نمایش داده نمی شود. معمولا سر، دست و بال هایشان مشخص است و ادامه پیکر در فضا محو می شود. معمولا در بالای تصویر اجرا می شوند.
- دسته بعدی فرشتگانی هستند که ممکن به شکل پرندگان یا حیواناتی با سر انسان و بال ترسیم شوند. مانند اسب، شیر و …
- در نگارگری برای نشان دادن درجات پایین تر معنویت یا مقام و منزله فرشتگان عذاب یا آنهایی که از فرامین سرپیچی نموده اند، از تصاویر متفاوتی بهره گیری می کنند. به طور مثال از لحاظ ظاهری ویژگی هایی مانند لباس و بال را متفاوت از دیگر فرشتگان ترسیم می نمایند. یا آنها را در پایین تابلو و اثر خویش در ترکیب جای می دهند.
- فرشتگانی نیز هستند که همانند انسان به اجرا در می آیند. از نظر پیکره و اندام، لباس و جایگاه تفاوتی با انسان ندارند. حتی ممکن است برای آنها بال نیز در نظر گرفته نشود.
بدین ترتیب هنرمند نگارگر برای نمایش دنیای معنوی و برقراری ارتباط میان این دو، آموزش نگارگری فرشته را به اثر خود می افزاید و با ظرافت نقش خیال را با رنگ ها، پیچ و تاب خطوط و نور گسترده بر بوم خویش، میزند.
آثار استاد فرشچیان و عنصر فرشته در نگارگری
وجه تمایز آثار استاد فرشچیان با دیگر آثار نگارگری چیست؟ استاد فرشچیان به عنوان مشهورترین نگارگر در نگارگری معاصر آثاری منحصر به فرد را پدید آورده اند. آثاری پر نقش و نگار و اغلب بهاری با استفاده از ترکیب رنگ های بیشمار ویژگی اصلی آثار اوست. چهره ها حالات واقعی دارند.
اصول آناتومی به درستی و کامل اجرا شده اند. سیمای زیبای مردان و زنان، جامه های مواج ولی در قالب آنچه با واقعیت تطبیق دارد از دیگر ویژگی های آثار استاد است. ترکیب بندی اغلب اسپیرال و حلزونی است و با ریتمی مشابه استاد بهزاد و سلطان محمد طراحی شده اند.
در سبکی که استاد در نگارگری اجرا نموده اند فرشته در نگارگری جزو عناصر کاربردی هستند. به طوری که در تابلوی معراج ۱۹ فرشته نقش بسته شده اند. این تابلو که پیامبر در مرکز قرار دارد و فرشتگان گرداگرد وی، بیانگر شب معراج پیامبر است. با استفاده از ترکیب بندی اسپیرال فرشته ها روی قوس بلند اسپیرال قرار گرفته اند.
رنگ غالب بر اثر لاجوردی است که فضای معنوی و روحانی را القا می نماید. اما برای توجه بیننده به موضوع اصلی اثر از رنگ های گرم در تصویر پیامبر استفاده شده است. این اثر فضایی مذهبی و معنوی دارد.
استاد فرشچیان با نگاهی متفاوت و در موضوعی دیگر از الهه شعر برای تابلوی نگارگری خوده بهره مند شده اند. در این اثر با اشاره غیر مستقیم به موضوع شعر دنیای الهام و خلق شعر به تصویر در آمده است. سه فرشته روی قوس اسپیرال فراخ قرار گرفته اند وه دست فرشته اصلی در مرکز ان به سر شاعر می رسد.
فرشته اصلی تقریبا کامل به تصویر درآمده است. فرشته ها در قسمت بالایی اثر قرار گرفته اند و با فضا و آسمان ترکیب شده اند. رنگ غالب اثر خاکستری روشن و سفید است. ترکیب رنگی کم و از رنگ هایی چون زرد، لاجورد، خاکستری، آبی و قهوه ای نیز استفاده شده است. این اثر فرشته در نگارگری فضایی شاعرانه و تمثیلی دارد.
سخن پایانی
آموزش نگارگری فرشته به عنوان رابط میان الوهیت و انسان همواره در آثار نگارگری جایگاهی ویژه داشته اند. انواع فرشتگان با پیکره انسانی و بال در آثار نگارگران به وفور استفاده شده است. استفاده از ترکیب بندهای مختلف جایگاه فرشته را در تابلو می کند اما اغلب آنها در بالای تصویر قرار دارند که نشان از مقام برتر آنها نسبت به ادمیان است. استاد فرشچیان به عنوان یکی از اساتید برجسته نگارگری به خوبی از این عنصر در آثار خویش بهره برده اند که با دو نمونه از آنها آشنا شدیم.
سئو شده توسط شرکت دیجیتال مارکتینگ فیبی لند
دیدگاهتان را بنویسید