20 آموزش برای طراحی آناتومی به صورت تخصصی
در دنیای هنر و علم، هنر تصویرسازی ساختارهای طراحی آناتومی یکی از زمینه های جذاب و حیاتی است که به ما امکان می دهد عمق و زیبایی داخلی انسان و سایر موجودات زنده را بشناسیم. این هنر، نمایش و نقاشی مفاهیم اجزای بدن و ساختمان داخلی آن را به یک سطح هنری و علمی بالا می برد.
با توجه به تاریخچه طراحی آناتومی، مشخص می شود که از دورانهای قدیم به عنوان یک ابزار برجسته برای منتقل کردن دانش پزشکی و ایجاد آثار هنری استفاده میشده است. از نقاشی ها و نمایش های دقیق اجزای بدن، پزشکان بهره مندی می کردند تا بیماری ها و جراحی ها را بهتر درک کنند. از سوی دیگر، هنرمندان نیز از این اطلاعات بهره مند می شدند و آثار هنری خود را در مورد جسم انسان و طبیعت ایجاد می کردند.
در دنیای هنر و علم، طراحی آناتومی همچنان به عنوان یک علم و هنر حیاتی تلقی می شود. پیشرفت های تکنولوژی و تجهیزات پزشکی ما را قادر ساختهاند که با استفاده از مدلها و نمایشگر های سه بعدی و نرم افزارهای کامپیوتری پیشرفته، اجزای بدن انسان را به دقت بیشتری بررسی و تجسم کنیم. هنرمندان نیز همچنان از طراحی آناتومی به عنوان یک ابزار برای اعبرای احساسات و انتقال پیام های عمیق در آثار خود بهرهمند می شوند.
علاوه بر این، در این مقاله، 20 آموزش تخصصی معرفی شده است که به علاقه مندان به طراحی آناتومی کمک می کند تا مهارت های لازم برای بهترین نمایش و تجسم اجزای بدن را کسب کنند. از طراحی آناتومی پرندگان تا طراحی آناتومی دست و دیگر اجزای بدن، این آموزشها این امکان را فراهم می کنند تا در دنیای پیچیده و زیبایی از داخل انسان و سایر موجودات غرق شویم و بتوانیم آن را با دقت و زیبایی به تصویر بکشیم.
فهرست مطالب
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی بدن انسان را به طور کامل و تخصصی برای شما هنردوستان شرح دادهایم. این آموزش ها گوشه ای از دوره های استاد سمیه رشیدی میباشد که برای شما عزیزان به صورت رایگان قرار داده ایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی پرندگان
طراحی آناتومی پرندگان، یکی از موضوعات هیجان انگیز در عالم هنر تصویری محسوب می شود که هنرمندان را به دنیای زیبایی و چشم اندازهای متنوع پرندگان هدایت می کند. با توجه به ساختار منحصر به فرد بدن، بال و پرهای آنها، پرندگان یک منبع بی پایان برای الهام و خلاقیت در طراحی محسوب می شوند.
در طراحی آناتومی پرندگان، هنرمندان به شیوهی دقیق بررسی و بررسی ساختار بدن پرندگان می پردازند. آنها با تجسس و بررسی دقیق اجزای بدن، بال و پرهای پرندگان، توانایی خود را در ترسیم واقع گرایانه و زیبا پرندگان به تصویر می کشند. طراحی آناتومی پرندگان، امکان ایجاد تصاویری واقعی و دقیق از جزییات بدن و پرهای آنها را برای هنرمندان فراهم می آورد و به آنها این امکان را می دهد که زیبایی و حرکت پرندگان را به تصویر بکشند.
هنر طراحی آناتومی پرندگان، نه تنها به هنرمندان این امکان را می دهد تا با دقت شکل و ساختار پرندگان را به تصویر بکشند، بلکه به آنها قدرت ایجاد احساس زنده بودن، طبیعی بودن و زیبایی را می بخشد.
پرندگان با تنوع در آرایش بدن، شکل بال و پرهای خود، طیف گستردهای از احساسات را به ما منتقل می کنند و هنرمندان با استفاده از طراحی آناتومی پرندگان، می توانند این احساسات را با دقت و زیبایی به تصویر بکشند. بنابراین، اگر شما به دنبال یادگیری یک تکنیک هنری جذاب هستید که به شما امکان میدهد زیبایی، جزئیات و حرکت پرندگان را به تصویر بکشید، طراحی آناتومی پرندگان بهترین انتخاب است.
پرندگان در طبیعت، به دلیل تنوع بی پایان در زیستگاه ها و رژیم های تغذیهای خود، دارای تنوع بسیار گسترده در آناتومی و شکل هستند. به عنوان مثال، برخی از پرندگان به طور ویژه برای شکار در آب و تغذیه از منابع آبی، منقارها و پاهایی مناسب و ویژه برای این منظور دارند. برای طراحی آناتومی پرندگان به درستی، نیاز به بررسی و مطالعه جزئیات مختلفی از ساختار سر و نوک، بال ها و پاهای آنها و نیز اصول ترکیببندی این اجزا داریم.
مهارت در طراحی سر انواع پرندگان، از پرندگان طبیعی تا پرندگان خیالی و اساطیری، نیاز به دقت در تشریح دقیق اجزای مختلف سر و نحوه قرارگیری آنها در کنار هم دارد. در شکل زیر، مراحل مختلف طراحی سر یک نوع خاص از پرندگان نمایش داده شده است. با تمرین این مراحل، می توانید طراحی آناتومی سر پرندگان را به خوبی فرا بگیرید.
پرندگان غالباً در حالت نشسته دم خود را بسته نگه می دارند و در هنگام پرواز، دم خود را باز میکنند (البته این قاعده همیشه در مورد تمام پرندگان صدق نمی کند). دم پرندگان از لحاظ شکل و تنوع بسیاری دارد. اما همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، دم همواره از دو بخش تشکیل شده است: پوشش دم و خود دم. نحوه ترسیم برخی از انواع دم نیز در این شکل نمایش داده شده است.
باید توجه داشت که پر مرکزی باید در بالای پرهای دیگر قرار گیرد. در طراحی دم، یک قاعده کلی وجود دارد که پرندگان آرام، دم را پایین و زیر نوک بالها نگه می دارند، درحالی که پرندگان پر انرژی و کنجکاو، آن را به حالت ایستاده حمل می کنند.
بال پرندگان از انواع مختلفی از پرها تشکیل میشود. در بخشی از نکات آموزشی استاد رشیدی به انواع پرها و کاربرد آنها اشاره شده است که عبارتند از:
- پرهای اصلی که پرندگان بدون آنها قادر به پرواز نیستند. مانند شاهپرهای بال و پرهای دم.
- پرهای کرک مانند که به آنها پرهای نوزادی نیز میگویند و بعد از اولین پرریزان میریزند.
- پرهایی که روی بدن قرار گرفته و پوششی هستند و بدن پرنده را از گرما و سرما حفظ میکنند.
- بعضی پرها جنبه نمایشی و تزیینی دارند.
توجه داشته باشید که کشیدن بال در طراحی آناتومی پرندگان نیازمند تمرین بسیار زیادی است. شما باید حالتهای مختلف بال، در حالتهای بسته، نیمهباز و باز را در زوایا و موقعیتهای مختلف (که ممکن است از روی بال، زیر بال یا هر دو همزمان دیده شوند) تمرین کنید. اگر تمایل دارید، میتوانید از ویدیوهای آموزشی که در ترم پرندگان برای شما آماده شده است، به صورت مرحله به مرحله با هر یک از این حالتها آشنا شوید و مهارت لازم برای طراحی ذهنی را در خود ایجاد کنید.
عدهای از پرندگان مانند بادخورک ها پاهایی بسیار کوتاه و انگشتانی دارند که به طور کامل به جلو تمایل دارند. این نوع پاها برای چسباندن به صخرهها و سنگ ها بسیار موثر هستند، اما برای راه رفتن روی زمین مناسب نیستند و این پرندگان به سختی می توانند روی زمین حرکت کنند. در مقابل، برخی از پرندگان دارای پاهایی مناسب برای زندگی روی زمین هستند و علاوه بر قدرت پرواز، قادر به دویدن با سرعتهای بالا بر روی زمین هستند.
در نهایت، نکته مهم دیگر اتصال صحیح بخش های مختلف است که تا اینجا بهطور خلاصه مورد بررسی قرار گرفت. شکلهای زیر را با دقت مطالعه کنید. در ترم طراحی آناتومی پرندگان، شما می توانید ترکیببندی های بیشتری از حالت های مختلف پرندگان را تمرین کرده و مهارت طراحی ذهنی را به صورت اصولی یاد بگیرید.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی پرندگان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی دست انسان
مهارت در طراحی آناتومی دست انسان، یک عالم از انتقال قدرت و هنر است که به ما امکان می دهد با استفاده از این ابزار قدرتمند، ایده ها و خلاقیت خود را به واقعیت بپیوندیم. دست انسان، به عنوان یکی از کامل ترین و پیچیده ترین سازههای بدنی ما، نقش بسیار حیاتی را در تفکر و هنر انسانی ایفا می کند.
طراحی آناتومی دست انسان، با بررسی و بررسی دقیق اجزای داخلی و خارجی آن، به ما امکان می دهد تا بهترین شکل و استفاده از قابلیت های آن را درک کنیم. این علم، هنرمندان را قادر میسازد تا با دقت و دقت بیشتری، جزئیات دست را به تصویر بکشند. طراحی آناتومی دست انسان، نه تنها به هنرمندان این امکان را می دهد تا به راحتی حرکات و جزئیات دست را در آثار خود بازتاب دهند، بلکه به آنها قدرت خلق احساسات و ارتباطات بیشتری را با مخاطبان خود می بخشد.
در طراحی آناتومی دست انسان، هنرمندان می توانند با استفاده از این مبحث، قدرت خلق اثرهایی با هماهنگی بین انعطاف پذیری و قدرت دست را تجربه کنند. قابلیتهای چشمگیر دست، از جمله توانایی نگاه کردن، لمس کردن و خلق کردن، به هنرمندان این امکان را می دهد تا طرح هایی با جزئیات بالا و احساس زندهبودن را به تصویر بکشند.
اگر شما به دنبال آموزش یک تکنیک هنری جذاب هستید که به شما امکان می دهد با دقت و زیبایی جزئیات و قدرت دست را به تصویر بکشید، طراحی آناتومی دست انسان بهترین انتخاب است.
در زمینه طراحی آناتومی انسان، دست به عنوان یکی از قسمتهای پیچیده بدن انسان بسیار مهم است. همواره طراحی دست یکی از چالش های اصلی برای حرفهای ها و علاقه مندان به طراحی بوده است. بنابراین، نیاز به مطالعه دقیق و تمرینات متعدد در این حوزه حس می شود. در این بخش، ما به طراحی یک حالت خاص از دست انسان می پردازیم و مراحل آن را به طور دقیق آموزش می دهیم. اگر شما علاقهمندید تا مهارتهای مختلف طراحی در زمینه آناتومی دست را یاد بگیرید، می توانید به دوره “طراحی آناتومی انسان” مراجعه کنید.
لطفاً توجه داشته باشید که شناخت استخوان بندی، عضلات، عروق و سایر اجزا دست، به شما کمک می کند تا در طراحی با دقت و به تمام جزئیات، مهارت بیشتری در طراحی دست بدست آورید. در تصویر زیر، اجزای مختلف دست در حالت صاف به نمایش درآمده اند.
در طراحی آناتومی، بررسی نسبت ها یکی از مهم ترین مراحل است. در تصویر زیر می توانیم مشاهده کنیم که اگر دست انسان را درون یک مستطیل قرار دهیم، اندازه نوک بلندترین انگشت تا بخش پایینی انگشتان برابر با اندازه کف دست است. همچنین، در تصویر بعدی، نحوه اتصال انگشتان و تناسب آن ها نسبت به یکدیگر مورد بررسی قرار گرفته است.
دست انسان دارای چهار انگشت است که هر کدام دارای سه استخوان جداگانه هستند و بین آنها مفصل وجود دارد که امکان خم شدن انگشتان را فراهم می کند. همچنین، انگشت شست دارای دو استخوان جداگانه است و همین مکانیزم را دارد. در انتهای استخوان ها ناخن ها قرار دارند.
پس از بررسی تناسبات در حالت دو بعدی، برای شروع طراحی سه بعدی از دست، نیاز است که با احجام ساده شروع کنیم. برای کشیدن احجام سه بعدی، نیاز به فراگیری علم پرسپکتیو و تقویت تصور ذهنی احجام داریم که تمرین می طلبد. بحث پرسپکتیو نیاز به توضیحات مفصلی دارد که برای اطلاعات بیشتر می توانید به آموزش هایی که در دوره “طراحی آناتومی” برای شما آماده شده است مراجعه کنید و با تمرین، به مهارت لازم دست یابید. اما برای شروع کار، در اینجا ساختار سه بعدی دست در حالت صاف با احجام ساده نمایش داده شده است.
با توجه به توضیحات ارائه شده، امیدواریم که شما به عنوان یک هنرجوی عزیز، قادر باشید تصویر اول این بخش را که یک حالت ساده از دست است، طراحی کنید. اگر علاقه مند به یادگیری حالات بیشتر و پیچیده تر هستید، می توانید از آموزش طراحی آناتومی آکادمی که برای شما آماده شده است، بهره ببرید.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی دست انسان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی بازو تا مچ دست انسان
در طراحی آناتومی انسان در ناحیه بازو تا مچ دست، می توان از یک روش ساده و کاربردی برای سه بعدی کردن این منطقه استفاده کرد. به این منظور، می توان سه دایره به عنوان نمایانگر مفاصل (شانه، آرنج و مچ دست) رسم کرد و بین آنها دو شیلن (حجم استوانهای) قرار داد. در نظر داشته باشید که توجه به تناسب ها و اندازه ها در این تصویر بسیار مهم است. به طور کلی، در بخش شانه، دایره به عنوان مفصل شانه بزرگتر و در بخش مچ دست، دایره مفصل مچ کوچکتر است. این نسبتها به تصویر زنده تر و واقعیتر آناتومی انسان کمک میکند.
برای خلق یک طراحی آناتومی دقیق و واقع گرایانه در ناحیه بازو تا مچ دست، نیازمند بررسی دقیق استخوان بندی، اتصالات مفصلی دست و عضلات بازو هستیم.
در این ناحیه، استخوان ساعد از دو قسمت به نامهای “زند زبرین” یا “رادیوس” که در سمت انگشت شست و “زند زیرین” یا “اولنا” که در سمت انگشت کوچک قرار دارد، تشکیل شده است. در حالت کف دست کاملاً صاف به سمت جلو، این دو استخوان به صورت تقریباً موازی در امتداد هم قرار می گیرند. اما در چرخش کف دست به سوی پهلو یا پشت، این استخوان ها حالت چرخش بر روی هم دارند.
در طراحی آناتومی دقیق و واقع گرایانه ناحیه بازو تا مچ دست، عضلات نقش بسیار مهمی ایفا می کنند. در این ناحیه، مجموعه ای از عضلات وجود دارد که در حالات مختلف حرکت دست، شکل و فرم های متفاوتی به خود می گیرند. به عنوان مثال، عضله شانه در تصاویر مختلف نمایش داده شده است.
علاوه بر عضله شانه، عضلات دیگر هم در بازو و ساعد وجود دارند. این عضلات شامل عضلات دو سر بازویی (Biceps) و عضلات سه سر بازویی (Triceps) می باشند. تمامی این جزئیات به تصویر زندهتر و واقعی تر آناتومی کمک میکنند.
در نهایت، در طراحی دقیق آناتومی بازو تا مچ دست، توجه به تناسب ها و حرکات مختلف این ناحیه نیز بسیار حیاتی است تا نتیجه نهایی واقع گرایانه و جذاب به دست آید.
در نهایت، باید به خاطر داشته باشید که برای به دست آوردن مهارت طراحی ذهنی در زمینه طراحی دقیق آناتومی بازو تا مچ دست، نیازمند مطالعه بیشتری از این مطلب هستید. شما باید تصاویر مختلفی از حالتهای مختلف دست را مشاهده کنید و تمرینات زیادی انجام دهید. اگر تصاویر نگارگری قد را مورد بررسی قرار داده باشید، ممکن است ببینید که حالت بدن به صورت واقعگرا طراحی نشده است، بلکه یک ساده سازی از آن استفاده شده است.
اما باید بدانید که در نگارگری به سبک معاصر، حالت بدن، چهره و حتی پرسپکتیو به حالت واقعی و طبیعی نزدیکتر شده است. همچنین، برای به دست آوردن مهارت در طراحی ذهنی، نیاز است که حالت طبیعی و آناتومی را درک کرده و تمرین کنید و سپس بر اساس نیازهای خود تغییرات دلخواه را در طرح اعمال کنید.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی بازو تا مچ دست انسان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی پای انسان
طراحی آناتومی پا انسان، یک نماد از قدرت، تعادل و زیبایی است که به انسان اجازه می دهد به سرعت و ظرافت در فضا حرکت کند. پا انسان، با ساختار پیچیده و عجیب خود، از مهمترین اجزای بدن است که هنوز هنرمندان و طراحان را الهام می دهد. طراحی آناتومی پا انسان، یک هنر است که با استفاده از آن، می توانیم به جزئیات مهم و واقع گرایانه از این قسمت پرداخته و آن را به عنوان ابزاری برای ایجاد اثرهای شگفت انگیز و زیبا به کار ببریم.
با طراحی آناتومی پا انسان، هنرمندان می توانند به واقعیتی نزدیک، جزئیاتی را که در این قسمت از بدن پنهان است، برجسته کنند. ساختار استوانه ای استخوان ها، پیچیدگی عضلات و تورم در نقاط فشار، همه در طراحی آناتومی پا انسان مورد بررسی و تمرین قرار می گیرند. این هنر، امکان میدهد تا هنرمندان به شکلی دقیق و با دقت بالا، جزئیات زیبا و هماهنگی بین قسمتهای مختلف پا انسان را در آثار خود بازتاب دهند.
طراحی آناتومی پا انسان، از طریق تمرکز بر روی تناسب و تعادل بین قوس ها، انحناها و خطوط موجود در ساختار پای انسان، به هنرمندان امکان می دهد تا ارتباط عمیقی با این قسمت بدنی برقرار کنند. با توجه به اینکه پا، وسیله اصلی حرکت و راهراه انسان است، طراحی آناتومی پا انسان می تواند به هنرمندان کمک کند تا بازتابی از زیبایی، انعطاف پذیری و قدرت این قسمت بدنی را در آثار خود به تصویر بکشند.
در طراحی آناتومی پای انسان، مختلف جهات و زوایا می توانند برای طراحان چالش انگیز باشند. اگر به این دسته از طراحان تعلق دارید، این بخش برای شما آماده شده تا اطمینان حاصل کند که با شناخت دقیق آناتومی انسان، آموزش اصول طراحی، بهرهگیری از احجام ساده و تمرین کافی، میتوانید در طراحی ذهنی پا در هر زاویه و جهتی به مهارت بالقوه دست یابید.
در مرحله اول، ضرورت داریم که به آناتومی پای انسان در ناحیه مورد نظر با دقت بپردازیم. هدف از این بررسی دقیق، نه تنها حفظ اسامی اجزای مختلف، بلکه تمرکز بر یادگیری و فهم شکل ظاهری آن است. این فهم بعداً به ما امکان میدهد تا به صورت سهبعدی آن را تجسم کنیم و قادر شویم تا به دقت در هر جهتی پای انسان را طراحی کنیم. لطفاً با دقت نمودار زیر را بررسی نمایید.
مرحله دوم، ساده سازی حجم پا می باشد. طراحی آناتومی انسان در ناحیه پا را می توان به سه حجم سادهتر تقسیم بندی کرد. بخش اول شامل انگشتان پا، بخش دوم از انتهای انگشتان تا جلوی مچ پا و بخش سوم شامل بخش زیرین مچ پا است.
لطفاً به تناسب احجام نسبت به یکدیگر نیز توجه فرمایید. در حالت سه رخ، احجام در حالت پرسپکتیو ترسیم می شوند و تناسبات کاملاً دقیق را می توان از نمای نیم رخ پا به دست آورد. لطفاً به طراحی حالت نیم رخ پا در شکل زیر توجه کنید. همچنین تناسبات کف پا را نیز می توانید در تصویر سوم از این بخش مشاهده فرمایید.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی پای انسان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی ران تا ساق پا انسان
در تصویر زیر، نسبت ها و تناسبات اساسی و کلانی که در طراحی آناتومی انسان در ناحیه ران تا ساق پا بسیار اهمیت دارند، به وضوح آشکار شده اند. مرکز زانو دقیقاً در وسط ارتفاع کل پا (از نقطه شروع ران) قرار گرفته است، همانطور که در تصویر مشخص است. همچنین، در بخش ساق پا، عضله بالایی که به نام عضله دوسر شناخته می شود، ارتفاعی کمی بیشتر از دو برابر بخش پایینی ساق دارد. این تناسبات و نسبت ها بسیار اساسی هستند و بررسی دقیق آنها، یک نقطه شروع ضروری برای آغاز طراحی است.
حالا بیایید به طور مرحله به مرحله به طراحی آناتومی پا پردازیم و در طول این فرآیند به عضلات پا اشاره کنیم.
- خطوط اصلی و احجام ساده:
در ابتدا، خطوط اصلی پا را کشیده و با توجه به تناسبات مطرح شده در توضیحات قبلی، احجامی به شکل نزدیک به استوانه برای ران و ساق پا و کرههایی برای زانو و مچ پا رسم میکنیم. این احجام ساده به تدریج به حالت طبیعی پا نزدیک خواهند شد. - رسم خطوط و جزئیات:
سپس، خطوط محیطی پا را با دقت بیشتری ترسیم کرده و کمکم جزئیات مانند منحنیها و انحناهای مختلف را به آن اضافه میکنیم. در این مرحله، باید انحنای مختلف را با توجه به اسکلتبندی و عضلات پا در نظر بگیریم. - تأثیر زاویه مفاصل:
در بخش زانو، زاویه مفصل زانو و تغییر آن در حالات مختلف ایفای نقش مهمی در طراحی دارد. میتوانید با تغییر زاویه این مفصل، تأثیرات آن بر نحوه نمایش پا را مشاهده کنید. - توجه به تناسبات و حرکات:
توجه به تناسبات و حرکات مختلف در ناحیه لگن، زانو و مچ نیز از اهمیت بالایی برخوردار است. این حرکات و تغییرات زاویهای نقش مهمی در طراحی و واقعیتر نمایش دادن پا دارند.
با طی کردن این مراحل و درک دقیق تر از عضلات و مفاصل مختلف پا، می توانید به یک طراحی آناتومی دقیق تر و واقع گرایانهتر برسید. همچنین، تمرینات بیشتر و تجربه کسب شده با طراحی پا در موارد مختلف، به شما کمک خواهد کرد تا به مهارتهای لازم برای طراحی آناتومی پا به بهترین شکل برسید.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی ران و ساق پا انسان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی گردن و شانه انسان
بحث طراحی آناتومی در ناحیه گردن و شانه، در کنار بررسی آناتومی، نیاز است که تفاوت های این نواحی در آناتومی بدن زنان و آناتومی بدن مردان را نیز مورد مطالعه قرار دهیم. با چرخش سر افراد، تغییرات ظریفی را در گردن مشاهده خواهیم کرد. در این بخش، شکل ظاهری گردن و شانه های زنانه و مردانه در مقایسه با یکدیگر از دید تمام رخ و نیم رخ بررسی خواهد شد و شما برای تمرین بیشتر می توانید در آموزش “طراحی چهره” که در آکادمی استاد رشیدی به صورت مجازی ارائه شده است، حالتهای مختلف گردن و شانه را نیز بررسی کنید.
برای طراحی آناتومی ناحیه گردن و شانه در بدن انسان، باید به تفاوتهای مهمی که بین جنسیت ها در این بخش وجود دارد، توجه داشته باشیم. در اینجا، قسمتی از ستون فقرات که اسکلتی از هفت مهره تشکیل می شود و به عنوان اسکلت گردن شناخته می شود، با دقت بیشتری مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین، اسکلت شانهها که از استخوان ترقوه و کتف ها تشکیل شده است، نیز مورد بررسی قرار گرفته است.
عضلات نیز در طراحی آناتومی بخش گردن و شانه در بدن انسان بسیار حائز اهمیت هستند. در ناحیه گردن، عضلات جناغی ترقوه پستانکی و قسمتی از عضله ذوزنقه مورد بررسی قرار می گیرند. در بخش شانه، عضلات دالی و ادامهی عضلات ذوزنقه در نظر گرفته شدهاند.
یک نکته مهم که در طراحی آناتومی بخش گردن در انسان باید به آن توجه داشته باشیم، تفاوت هایی است که در گردن زنان و مردان وجود دارد. گردن خانم ها نسبت به گردن آقایان باریک تر و منحنی تر است. همچنین، در خط گردن خانم ها، منحنی ظریفی از استخوان ترقوه تا فک وجود دارد و در بخش اتصال گردن به شانه یک برآمدگی ظریف قابل مشاهده است. اما در آقایان، یک برآمدگی در میان گردن وجود دارد که به عنوان سیب آدم یا سیب گلو شناخته می شود و در چرخش سر به بالا به خوبی قابل تشخیص است.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی گردن و شانه انسان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی بدن ایستاده انسان
برای شروع یادگیری طراحی آناتومی بدن ایستاده نیاز است که ابتدا با اجزای تشکیل دهندهی آناتومی انسان (از جمله سر و گردن، دست ها، پاها و …) با جزییات مربوط به هر یک از آنها آشنا شده و همچنین تفاوت های آناتومی بدن مردان و آناتومی بدن زنان را بشناسید. آموزش های کلی و مختصر از هرکدام از بخش های آناتومی انسان در مقالاتی جداگانه بررسی شده اند.
برای طراحی آناتومی انسان، در حالت های مختلف و از نماهای متفاوت، یک مرحلهی بسیار مهم، یادگیری علم پرسپکتیو می باشد. در اینجا توضیح مختصری در خصوص این علم، بر اساس آموزش استاد رشیدی در دورهی مجازی “آناتومی بدن انسان” ارائه خواهد شد.
پرسپکتیو در واقع علم ایجاد فضای سه بعدی در سطوح دو بعدی است. این علم از زمان رنسانس با وحدت فکری هنرمندان، وارد دنیای هنر شد و تا امروز یکی از ارکان مهم در آموزش طراحی است. علم پرسپکتیو در یک تقسیم بندی کلی، به دو نوع علمی و ترسیمی دسته بندی می شود. اما در یک تقسیم بندی جزئیتر، پرسپکتیو ترسیمی از نقطه نظر زاویهی دید، به دید پرنده، دید ناظر و دید مورچه تقسیم بندی شده و از نظر نقاط گریز به پرسپکتیو صفر نقطهای، یک نقطهای، دو نقطهای، سه نقطهای و چند نقطه ای دسته بندی می شود.
از طرفی پرسپکتیو علمی زمانی مورد استفاده قرار میگیرد که طرحی برای ساخت ارائه می شود. برای یادگیری انواع پرسپکتیو و تمرین طراحی آناتومی بدن ایستاده و احجام سه بعدی در سطح دوبعدی، می توانید از آموزش مجازی “آناتومی” آکادمی استاد رشیدی استفاده کنید. این دورهی مجازی، تمام نکات لازم در این زمینه را به شکلی ساده و قابل فهم، در قالب ویدیوهای آموزشی ارائه کرده است.
شروع طراحی آناتومی بدن ایستاده همیشه با ترسیم احجام ساده شده، همراه است. برای این مرحله نیاز است تناسبات بدن را دانسته و در مراحل مختلف مدنظر قرار دهیم. در تصویر زیر می بینیم که قد کلی کاراکتر مرد و زن در حالت ایستاده هشت سر در نظر گرفته می شود. خط میانی این تقسیم بندی در بخش فاق قرار میگیرد.
در طراحی آناتومی انسان، مطالعه و درک حالات و پوزههای مختلف بسیار اساسی است. همانطور که در تصویر نشان داده شده است، این مرحله اولیه از طراحی بدن به کمک احجام ساده و اصول پایهای طراحی آناتومی انسان قابل انجام است.
در این نمونه، یک کاراکتر مرد با آناتومی ایستاده مورد بررسی قرار گرفته است. توجه به نسبتها و تناسبات بدنی در این مرحله بسیار اهمیت دارد. به عنوان مثال، عرض لگن نسبت به طول یک سر است و استوانهها در محل ران و ساق پا به اندازه دو سر هستند. همچنین، جایی که کاراکتر به نظر ناظر نزدیکتر است، بیشتر دیده میشود. به عنوان مثال، ران سمت راست که به جلو حرکت کرده و مایل به ایستاده است، به وضوح مشخص است.
برای طراحی بدن زن نیز میتوانید همین مراحل را دنبال کنید و تفاوتهای معمول در بدن زنانه را در نظر بگیرید. این تفاوتها ممکن است در بخشهای بالاتنه و میانتنه مشاهده شود. با تمرین و آشنایی بهتر با آناتومی انسان، میتوانید به طراحی بدن در حالات و پوزههای مختلف بپردازید.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی بدن ایستاده انسان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی بدن در حالت نشسته انسان
در مرحله اول طراحی آناتومی انسان در حالت بدن نشسته، ترسیم احجام ساده و در نظر گرفتن تناسبات بدنی حائز اهمیت است. در تصویر قبلی، دیدیم که اندازهگیری قد کلی انسان (هم مردان و هم زنان) در حالت ایستاده بر اساس هشت سر انجام میشود. خط میانی این تقسیم بندی در بخش فاق قرار میگیرد. بنابراین، از چانه تا سینه یک سر، سینه تا ناف یک سر، و به همین ترتیب، تمامی ابعاد از ناف تا مچ پا به اندازهی یک سر هستند. توجه داشته باشید که این تناسبات متغیر هستند و باید با توجه به تناسبات بدنی افراد تغییر کنند.
همچنین به خمیدگی مکعبهای ترسیم شده در بخش بالا تنهی مدلها، که متناسب با خمیدگی کمر آنها است، توجه کنید. مایل بودن مدلها نیز موجب میشود که احجام (از مکعبهای بالای تنه و میانتنه تا استوانههای دستها و پاها) بر اساس پرسپکتیو، با حالت تمامرخ متفاوت باشند.
برای مثال، ابعاد بازوهایی که به دوربین نزدیکتر هستند، کمی بزرگتر از بازوهایی خواهند بود که دوربین از آنها دورتر است. به همین ترتیب، در تصویر زیر، سه مدل آناتومی انسان در حالت بدن نشسته بر روی سطحی بالاتر از زمین به نمایش گذاشتهاند. حالت هر سه مدل نیمرخ است، اما در مدل دوم و سوم، شاهد چرخش کمر به سمت دوربین و پشت به آن هستیم.
در نهایت لازم به ذکر است که اگر طراحی آناتومی انسان در حالت نشسته در نظر شما پیچیده به نظر می رسد، شما تنها نیستید و باید بدانید که حتی برای افراد حرفه ای نیز به همین شکل بوده و می باشد. یادگیری اصولی و تمرین بسیار، دو رکن مهم در ایجاد مهارت در طراحی آناتومی بدن انسان هستند. در این میان اهمیت ساده سازی احجام را فراموش نکنید. به علاوه توجه داشته باشید که در کنار مهارت شما در کشیدن خطوط درست و زیبا، رعایت تناسبات و توجه به پرسپکتیو (در طراحی احجام ساده و در نهایت طراحی جزئیات)، دو اصل بسیار مهم می باشند.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی بدن نشسته انسان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی چهره انسان
طراحی آناتومی انسان در بخش چهره شامل جزئیات و ظرافت بسیاری است. کوچکترین اشتباه ها در طراحی آناتومی چهره، در نتیجهی کلی، تأثیر قابل توجهی خواهد گذاشت. بنابراین هنرجویان نیاز است که این ظرافت ها را فراگرفته و به اندازهی کافی تمرین کنند تا به نتایج زیبا در طراحی چهره برسند. در این مقاله به بخشی از این ظرافت ها اشاره می شود و شما هنرجوی عزیز میتوانید برای یادگیری تمام نکات مهم و لازم، در آموزش مجازی “اصول طراحی آناتومی چهره” که در آکادمی استاد رشیدی ارائه شده است، شرکت کرده و با رفع اشکال استاد بر روی تمرینات خود در طول دوره، به مهارت لازم برای طراحی ذهنی آناتومی چهره دست یابید.
خطوط مرحله به مرحله برای طراحی آناتومی انسان (چهره) در نمای تمام رخ و در حالتی که چهره کاملاً به روبه رو نگاه میکند:
- ترسیم خط میانی لب: شروع با ترسیم خط میانی لب که از دو قوس در خلاف جهت تشکیل شده است؛ یک قوس بزرگتر رو به بالا و یک قوس کوچکتر رو به پایین.
- تکمیل قوسها در طرف دیگر لب: ترسیم قوسهای مشابه (در حالت قرینه) در طرف دیگر لب مشابه مرحله 1.
- تعیین شکل کلی لب: قوسها و خط میانی لب بهصورت مستطیل در یک مستطیل قرار میگیرند.
- تقویت خطوط برای نیمهی بالایی لب: تقویت قوسهای خط میانی لب برای نیمهی بالایی لب با شدت بیشتر.
- تکمیل خطوط نیمهی پایینی لب: تکمیل قوسها و خطوط برای نیمهی پایینی لب.
- تقویت سایهگذاری لبها: طراحی و تقویت سایهگذاری در لبها برای ایجاد ابعاد و واقعیت بیشتر.
توجه داشته باشید که در این مقاله، طراحی چهره هایی در نمای تمام رخ و در حالتی که چهره کاملاً به روبه رو نگاه می کند، به صورت مرحله به مرحله مورد مطالعه قرار خواهد گرفت. به همین ترتیب در دورهی مجازی “اصول طراحی آناتومی چهره”، تمامی این مراحل در سه نمای تمام رخ، نیم رخ، و سه رخ و از سه زاویهی نگاه چهره به بالا، روبه رو و پایین بررسی شده اند.
در طراحی آناتومی چهره برای طراحی لب لطفاً ترتیب مراحل زیر را در ذهن بسپارید. همانطور که می بینید ابتدا خط میانی لب را ترسیم می کنیم. خط میانی لب در هر طرف، از دو قوس در خلاف جهت هم تشکیل شده است؛ یک قوس بزرگتر رو به بالا و یک قوس کوچک تر رو به پایین. (مرحله 1) به همین ترتیب خط میانی لب را با قوس های مشابه (در حالت قرینه)، در طرف دیگر لب همچون مرحلهی 2 تکمیل می کنیم. سپس همانطور که در مرحلهی 3 مشاهده می کنید، شکل کلی لب در یک مستطیل قرار می گیرد.
دقت کنید که خط میانی لب در وسط این مستطیل قرار ندارد. به عبارتی لب بالایی کمی باریکتر از لب پایین ترسیم می شود. به علاوه در همین مرحله می توانید هفتی لب بالا و هلال وسط لب در نیمهی پایینی را نیز مشخص کنید. در مرحلهی 4 همان قوس های خط میانی لب را با شدت بیشتری برای نیمهی بالایی رسم می کنیم. در آخر با تکمیل خطوط نیمهی پایینی، شکل کلی لب ها تکمیل می شود. اما مرحلهی نهایی در طراحی سایه گذاری لبهاست که روش صحیح آن را در زیر مشاهده می کنید.
در طراحی آناتومی انسان، برای طراحی بینی، مرحلهی ابتدایی ترسیم یک خط صاف و سه دایره است که به خط مرکزی مماس هستند. دایره وسطی بزرگتر بوده و قطر دایرههای کوچک تقریباً دو سوم قطر دایرهی بزرگتر است. در مرحلهی دوم، حفرههای بینی را در فضای بین دایره بزرگ، دایره کوچک و خط افقی طراحی میکنیم.
در مرحلهی سوم، خطوط کناری حفرههای بینی که بخشی از دایرههای کوچک در مرحلهی اول هستند، را ترسیم میکنیم. در گام بعدی، شروع به ترسیم خطوط عمودی بینی میکنیم. این خطوط، بر اساس مرحلهی چهارم، دو خط مماس به دایرهی بزرگ هستند که بخش برجسته و روشنتر بینی را نشان میدهند، و دو خط کناری بخشهای مایل و فرورفتهی بینی را میسازند. در نهایت، به تکمیل تصویر با سایهگذاری توجه کنید. خطوط سایهگذاری بر اساس ساختار ماهیچههای صورت قرار دارند. در نگارگری، نور به صورت گسترده در محیط (مانند نور خورشید) در نظر گرفته میشود که به تصویر حجم و عمق میبخشد.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی چهره انسان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
آموزش سایه پردازی طراحی آناتومی چهره
سایه پردازی آناتومی چهره، هنری است که با ترکیب دقیق رنگها و سایهها، توانایی های هنرمند را در نمایش عمق و واقعیت آناتومی چهره به اوج میرساند. این هنر، به هنرمندان امکان می دهد تا با استفاده از رنگ های مختلف و تکنیک های خاص، صورت انسان را به شکلی واقع گرایانه و زیبا به تصویر بکشند.
بخش روشن حجم:
در بسیاری از مواقع برای سایه پردازی آناتومی چهره ما در معرض چندین منبع نوری مختلف هستیم. برای مثال اتاقی را در نظر بگیرید که هم نور طبیعی روز از پنجره وارد اتاق می شود، در کنار آن نور مصنوعی لامپ، تلوزیون و … نیز وجود دارد. در این مواقع طراحی و القای حجم سه بعدی از یک سوژه، دشوار است چرا که در این حالت ممکن است اشکال مختلفی از سایه ها را با توجه به منابع نوری متعدد داشته باشیم.
بنابراین ساده ترین حالت این است که یک منبع نوری مشخص داشته باشیم. البته توجه داشته باشید که گاهی هنرمندان به عمد و به صورت برنامه ریزی شده برای سایه پردازی آناتومی چهره از دو یا چند منبع نوری استفاده می کنند که در ادامه، در بخش توضیحات مربوط به منابع نوری مهم در پرتره، بیشتر با این مورد آشنا خواهید شد. در تصویر 2 دو منبع نوری در زوایای مختلف و نحوهی سایه گذاری کره در هر دو حالت بررسی شده اند.
همانطور که در این تصویر مشاهده می کنید، اگر از منبع نوری مشخص دو خط مماس با کره رسم کنیم، در واقع دو نقطه خواهیم داشت که کره را به دو نیم کره تقسیم میکند. نیم کرهی رو به این منبع نوری فضای روشن کره خواهد بود. دقت کنید که همواره با توجه به موقعیت منبع نور، بخشی از این قسمت روشنتر از اطراف خواهد بود.
بخش سایهی حجم:
همراه با مشخص شدن بخش روشن کره بخش باقی مانده، در سایه قرار می گیرد. این بخش خود شامل نیم سایه، سایه و گاهی انعکاس نور می شود. این بخش ها را در تصویر 2 می بینید. در سایه پردازی آناتومی چهره بخش سایه تاریک ترین قسمت و بخش نیم سایه کمی روشن تر بوده و اگر انعکاس نور داشته باشیم، همچنان چند درجه روشن تر از نیم سایه خواهد بود.
سایهی حجم بر روی زمینه:
برای به دست آوردن محدودهی سایه ای که حجم بر روی زمینه ایجاد می کند، در صورت مشخص بودن منبع نور، همچون شکل سمت چپ تصویر 2، از مرکز این منبع دو خط به دو نقطهی کناری کره وصل کرده و ادامه می دهیم تا به زمینه برسد. به این ترتیب محدوهای که باید سایه پردازی شود را مشخص می کنیم.
توجه داشته باشید که برای مشخص کردن محدودهی سایهی حجم دیگری مثل مکعب، خطوط باید از منبع نور به تمام گوشه های مکعب وصل شده و تا زمینه ادامه پیدا کند (تصویر 3). در سایه پردازی آناتومی چهره، زمینه نیز بخش سایه و نیم سایه خواهیم داشت. بخش نزدیک تر به حجم، سایه و قسمت های دورتر، نیم سایه خواهد بود.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه سایه پردازی طراحی آناتومی چهره را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
با شرکت در دوره آموزش نگارگری پرتره چهره به روش شخصی با اکریلیک استاد رشیدی می توانید ترسیم پرتره در نگارگری و زیباترین چهره ها رو کامل و بی نقص بیاموزید.
طراحی آناتومی بدن مردان
بدن هر انسانی به طور کلی تفاوت هایی با دیگران از جهات مختلف از جمله از جهت تفاوت در جنسیت افراد، میزان چربی بدن، قد و … دارد. اما تشابه های بسیاری نیز در کلیات اسکلت بندی و عضلات در تمامی افراد وجود دارد. در بحث طراحی اصولاً بررسی آناتومی بدن، با تفکیک تفاوت های طراحی آناتومی بدن مردان و زنان انجام می گیرد.
طراحی آناتومی انسان در نواحی مختلف، دامنهی حرکتی بسیاری دارد. در سر، چرخش گردن، در دستان از قسمت مفاصل شانه، آرنج و مچ، و در پاها از قسمت مفاصل لگن، زانو و مچ، نمونه هایی از این دامنه های حرکتی مختلف در بدن انسان هستند. به همین ترتیب انعطاف و چرخش بدن انسان در نقطهی اتصال بالا تنه به پایین تنه دارای گستردگی بسیاری است.
در این بخش، عضلات مهم و کلیدی که در طراحی آناتومی انسان، بدن مردان عموماً قابل رؤیت هستند را در نمای قدامی قدم به قدم شرح خواهیم داد. شما نیز می توانید همراه با تصاویر طراحی بالا تنه مردان را مرحله به مرحله پیش برده و تمرین کنید. این تمرینات بخشی از آموزش های “طراحی آناتومی بدن انسان” در آکادمی استاد رشیدی می باشد. در تصویر زیر عضلات جناغی ترقوهای پستانکی را می بینید که در دو طرف گردن، موجبات چرخش سر را فراهم می کنند. همچنین بخشی از عضله ذوزنقه ای که در حقیقت از نمای خلفی به طور کامل دیده می شود، در همین تصویر نمایش داده شده است.
در مرحله بعدی عضلات دالی و سینه ای کوچک و بزرگ ترسیم شده اند. جالب است بدانید که دلیل نامگذاری عضلات دالی، شباهت این عضلات به حرف دال یونانی یعنی دلتا (Δ) می باشد که از نمای جانبی این شباهت مشخص تر است.
تصویر زیر در طراحی آناتومی انسان، عضلات شکمی شامل عضلهی راست شکمی، عضلات مایل خارجی و عضلات دندانه ای قدامی مشخص شده اند. عضلهی راست شکمی در کاراکتر زیر کاملاً عضلانی می باشد اما در بسیاری از موارد، سوژهی طراحی آناتومی در برخی از بخش ها از جمله همین عضله، دارای چربی هایی است که همچون تصویر موجب تغییراتی در خطوط محیطی آناتومی خواهد شد.
به طور کلی حالت کلی آناتومی بدن مردان در صورت نداشتن چربی اضافی، از نمای قدامی به شکل یک ذوزنقه بلند می باشد که ضلع بالای آن (در قسمت شانه ها) بزرگتر است. آناتومی بدن مردان غالباً عضلانی تر از بدن زنان است. آناتومی بدن زنان در مقاله ای دیگر بررسی خواهد شد. و شما متوجه تفاوت ها خواهید شد. اما توجه داشته باشید که به دست آوردن مهارت طراحی آناتومی انسان در حالت ها و ژست های مختلف، نیاز به تمرین خیلی بیشتری دارد.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی بدن مردان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی بدن زنان
در این بخش به بررسی آناتومی بدن زنان خواهیم پرداخت و کلیاتی را برای آشنایی شما مطرح خواهیم کرد. اما لازم به ذکر است که این مطلب شروعی در جهت دستیابی به مهارت طراحی خواهد بود چرا که حالت گیری های مختلفی در حرکت و چرخش بدن انسان وجود دارد و این گستردگی، پیچیدگی های خاص خود را داراست. در صورت تمایل برای یادگیری اصولی و تکمیل تمرینات خود میتوانید در آموزش “طراحی آناتومی بدن انسان” در آکادمی استاد سمیه رشیدی شرکت کرده و از رفع اشکال بر روی تمرینات خود در طول آموزش بهرهمند شوید. این دورهی آموزشی مطالب را به صورت ساده و اصولی برای درک بهتر شما ارائه کرده است.
همانطور که در تصویر میبینید، اگر ارتفاع اسکلت سر انسان را معیار کلیدی تناسبات کلی قرار دهیم، با وجود اینکه در واقع افراد مختلف قد متفاوتی دارند اما در حالت استاندارد، قد انسان (هم خانم ها و هم آقایان)، 8 قد در نظر گرفته میشود. میان تنه در حالت استاندارد در قسمت فاق قرار میگیرد. از چانه تا سینه یک سر، سینه تا ناف یک سر و به همین شکل، ابعاد ناف تا فاق، فاق تا وسط ران، وسط ران تا زانو، زانو تا وسط ساق پا و وسط ساق تا مچ پا و در برخی موارد تا پاشنهی پا، هر کدام ابعاد برابر و به اندازهی یک سر دارند.
آنچنان که می بینید، استخوان لگن در زنان، در پهنا، عریضتر از لگن مردان است. همچنین شانه های مردان عریضتر از زنان بوده و در استخوان قفسهی سینه دارای تفاوت هایی میباشند که در طراحی نهایی به شکل تصویر نمایان میشود. به علاوه در تصویر میبینیم که معمولاً جمجمه زنان کوچکتر از جمجمه مردان است.
توجه داشته باشید که همچون همیشه، برای شروع طراحی آناتومی انسان ابتدا باید احجام پیچیده را به احجام ساده تبدیل نمود. برای تمرین چرخش های مختلف بدن در اتصال بالا تنه و پایین تنه، شما باید تمرینات خود را با احجامی همچون مکعب مستطیل، احجام منحنی شکل، و یا احجامی نزدیکتر به استخوانبندی طبیعی بدن، آغاز کرده و سپس با متصل کردن این احجام، خطوط محیطی بدن را طراحی کنید.
در این بخش، عضلات مهم و کلیدی آناتومی بدن زنان در حالت کلی شبیه به مردان میباشد با این تفاوت که بدن مردان عضلانیتر است. در تصویر زیر این عضلات در نمای قدامی مشخص شده است. همچنین بخشی از عضله ذوزنقهای که در حقیقت از نمای خلفی به طور کامل دیده میشود، در همین تصویر نمایش داده شده است. جالب است بدانید که دلیل نامگذاری عضلات دالی، شباهت این عضلات به حرف دال یونانی یعنی دلتا (Δ) میباشد که از نمای جانبی این شباهت مشخص تر است.
به طور کلی حالت کلی طراحی آناتومی بدن زنان به طور معمول، از نمای قدامی تقریباً به شکل یک مستطیل است در صورتی که شکل کلی بدن مردان به صورت ذوزنقه میباشد. اما توجه داشته باشید که به دست آوردن مهارت طراحی آناتومی انسان، بدن زنان در حالت ها و ژست های مختلف، نیاز به تمرین خیلی بیشتری دارد. در ادامه حالتی از طراحی آناتومی بدن زنان که در آموزش مجازی آکادمی استاد سمیه رشیدی با عنوان “طراحی آناتومی بدن انسان” در غالب فیلم مرحله به مرحله طراحی شده است، در تصویر زیر قرار داده شده است. شما میتوانید برای تمرینات بیشتر در این ترم مجازی شرکت کنید.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی بدن زنان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
تناسبات طلایی طراحی آناتومی انسان
فارغ از اینکه در چه حیطه ای فعالیت می کنید، احتمالاً تاکنون اصطلاح نسبت طلایی را بسیار شنیده اید. چرا که این نسبت به وفور و در ابعاد مختلفی در جهان هستی، توسط دانشمندان دیده و کشف شده است. اکنون لطفاً قبل از بیان توضیحات مربوط به تناسبات طلایی، یک بار به نمونه های موجود در تصویر زیر، با دقت نگاه کنید. سپس توضیحات را خوانده و برای درک بهتر، بار دیگر به تصاویر دقت کنید.
به نظر میرسد لئوناردو داوینچی، اولین شخصی بود که به وجود تناسبات طلایی طراحی آناتومی انسان پی برد.
در آثار مختلف داوینچی، این تناسبات مشهود هستند. از جمله در اثر مشهور وی، مونالیزا نیز همانطور که می بینید، این تناسبات دیده می شوند. به طور کلی، تناسب طلایی طراحی آناتومی انسان را در بخش های مختلفی از بدن نیز می توان یافت. برای مثال اگر قد کلی انسان را در نظر بگیریم، نسبت فاصلهی بالای سر تا نوک بلندترین انگشت دست، با فاصلهی نوک انگشت میانی تا کف پا، برابر 1.618 … می باشد. به علاوه همین نسبت در فاصلهی سر تا ناف و ناف تا کف پا نیز صادق است.
تاکنون بدون شک به میزان شگفت انگیز بودن این عدد و تکرار بسیار زیاد آن در هستی پی برده اید. هنرمندان زیادی در زمینه های مختلف هنرهای تجسمی، با اعتقاد به ماهیت زیبایی شناسی موجود در این نسبت، استفادهی فراوانی از آن کردهاند. بحث دربارهی تناسبات طلایی طراحی آناتومی انسان بسیار مفصل است و مطمئناً نیازمند مطالعات بیشتری است.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش تناسبات طلایی طراحی آناتومی بدن انسان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
تناسبات طلایی در طراحی آناتومی چهره
تناسبات طلایی در طراحی آناتومی چهره در آناتومی انسان همواره مورد توجه بسیاری از دانشمندان قرار گرفته است. متخصصان در حوزههای مختلف از کاربردهای این تناسب در جهان هستی آگاه شدهاند و هنرمندان نیز اغلب اعتقاد دارند که این تناسبات دارای جاذبه زیباییشناسانهای هستند. به همین دلیل، این تناسبات در موارد متعددی از جمله نقاشی، معماری، عکاسی، و دیگر هنرهای تجسمی به کار میروند.
تصاویری در زیر نمونههایی از کاربردهای این تناسبات طلایی در طراحی آناتومی چهره در نقاشی و معماری نشان میدهند. نقاشی نمونهای از اثر ژرژ پیر سورا، نقاش فرانسوی، است و اثر معماری نمایش دهندهی تاج محل در هندوستان است که با همکاری هنرمندانی چون استاد احمد لاهوری و استاد حمید لاهوری طراحی و ساخته شده است.
تحقیقات دانشمندان در زمینه چهره انسان نیز نشان میدهد که این تناسبات در بخشهای مختلف چهره و ارتباط آن با زیبایی دارای اهمیت هستند. با این حال، لازم به ذکر است که این مقاله هیچ تلاشی برای استانداردسازی یا رتبهبندی زیبایی چهره انسان ندارد. این مقاله از طریق مطالب پزشکی به هیچ وجه از این تناسبات برای مقاصد سودجویی استفاده نمیکند. زیرا مفهوم زیبایی به طور کلی یک مسئله بسیار پیچیده و چند ابعادی است.
همانطور که می دانید در آناتومی انسان، چهره ها به طور شگفت انگیزی متنوع بوده و همین تفاوت، موجب خاص بودن چهره هر فرد، و عامل شناخت وی به وسیله ابزار بصری انسان یعنی چشم هاست. در حالت کلی، یک الگوی مشترک در چهرهی انسان، موجب تفاوت ما با جانداران دیگر است.
همچنین جزئیاتی موجب تفاوت های آشکاری در چهره زنان و مردان است. از طرفی چهره پدران و مادران در چهره فرزندانشان به صورت ژنتیکی تأثیر می گذارد و موجب شباهت فرزندان به والدینشان می شود. به علاوه، ما شاهد تشابه هایی در برخی جزئیات چهره های افراد یک منطقه و اقلیم جغرافیایی خاص هستیم که موجب شده ما بتوانیم حدس بزنیم که این چهره متعلق به کدام قاره یا محدودهی جغرافیایی است.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش تناسبات طلایی در طراحی آناتومی چهره را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی چهره از نمای نیم رخ
پیچیدگی و ظرافت خیره کنندهی چهره انسان بر کسی پوشیده نیست. در واقع در عین سادگی کلیات و اجزای مشابه آناتومی انسان، هر انسانی دارای چهرهی منحصر به فرد خود است. برای شروع طراحی آناتومی چهره از نمای نیم رخ نیاز است که این کلیات و تناسبات معمول را فرا بگیریم. در مرحلهی بعد مطالعهی جزئیات چهره های مختلف به مهارت ما در طراحی کمک بسیاری خواهد کرد و موجب می شود تا متوجه شویم تا چه میزان مجاز به اعمال تغییرات در جزئیات چهره هستیم.
برای درک بهتر طراحی آناتومی چهره از نمای نیم رخ، مراحل را در مقایسه با حالت تمام رخ بررسی خواهیم کرد. توجه داشته باشید که در هر دو نما، چهره کاملاً به روبرو نگاه می کند و طراحی چهره در حالتی که سوژه به بالا و یا پایین مینگرد، تفاوت های ظریفی خواهد داشت. برای شروع کافیست که از احجام ساده استفاده کنیم. ابتدا اسکلت سر را به شکل یک کره درنظر می گیریم.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی چهره از نمای نیم رخ را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی چهره از نمای سه رخ
در طراحی آناتومی چهره، نماهای سه رخ نسبت به نماهای تمامرخ و نیمرخ دارای جزئیات و پیچیدگیهای بیشتری هستند. این به دلیل این است که در آناتومی انسان، نماهای تمامرخ و نیمرخ تنها یک سطح از سطوح مختلف حجم را مشاهده میکنیم، اما در حالت سهرخ، دو وجه در دیدار ما قرار میگیرند. این اتفاق در مواردی رخ میدهد که حجم به طور کامل در وسط خط افق قرار دارد.
خط افق در علم پرسپکتیو خطی است که در راستای چشمهای ما قرار دارد و نقاط گریز بر روی این خط قرار میگیرند. نقاط گریز نقاطی هستند که خطوط اشیاء ترسیمشده به سوی آنها میلغزنند. پرسپکتیو ترسیمی که در هنرهای تجسمی استفاده میشود، به صفر نقطهای، دو نقطهای، سه نقطهای و چند نقطهای تقسیم میشود. این مفاهیم به طور جامع تر نیاز به بررسی دقیقتر دارند، اما برای درک بهتر، یک توضیح مختصر ارائه شد.
برای مشاهده تصویر نمایی از احجام در پرسپکتیو یک نقطهای، به تصویر زیر مراجعه کنید. در این تصویر، احجام با استفاده از پرسپکتیو نقطهای ترسیم شدهاند.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی چهره از نمای سه رخ را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی لب
طراحی آناتومی لب، یکی از جنبههای هیجان انگیز و زیبای هنر تصویری است که به هنرمندان امکان می دهد تا با بازتاب و رنگ آن، احساسات، شخصیت و جذابیت انسان را به تصویر بکشند. لبها، نقطه مرکزی صورت هستند که در طراحی آناتومی، به واسطه شکل، حجم و رنگ آنها، عمق و واقعیت تصویر را افزایش میدهند.
در طراحی آناتومی لب، هنرمندان بر زیبایی و تفاوت های ظاهری این قسمت از صورت تمرکز می کنند. شکل و حجم لب ها، ارتباط مستقیمی با شخصیت و جذابیت فرد دارد و می تواند تصویر را زنده و واقعی تر نشان دهد. از طرف دیگر، رنگ لب ها نیز نقش بسیار مهمی در طراحی آناتومی دارد.
همانطور که رنگ لب ها می تواند علائم زیبایی، جوانمردی و حتی روحیه فرد را نشان دهد، در طراحی آناتومی نیز میتواند حس و احساسات را به تصویر بکشد.
طراحی آناتومی لب، به هنرمندان این امکان را می دهد تا با دقت و دانش درست، جزئیات و ویژگی های لب ها را به تصویر بکشند. این تکنیک، نه تنها به هنرمندان کمک می کند تا تصاویری زیبا و واقع گرایانه از لبها را به وجود آورند، بلکه قدرت ایجاد عمق و حس زندهای را به آنها میبخشد. بنابراین، اگر شما به دنبال یادگیری یک تکنیک هنری جذاب هستید که به شما امکان می دهد احساسات، جذابیت و شخصیت انسان را با استفاده از طراحی آناتومی لب به تصویر بکشید، این تکنیک بهترین انتخاب است.
بدیهی است که اگر مدل طراحی، سر خود را بالا برده و یا پایین بیاورد، تغییرات ظریفی در طراحی آناتومی لب ها نیز (با توجه به اینکه چه بخش هایی در زاویهی دید ما قرار می گیرد)، مورد نیاز است. برای یادگیری نکات تکمیلی این آموزش می توانید در دورهی “اصول طراحی چهره” در همین سایت، شرکت کنید. در این دوره تلاش بر این بوده که تمامی نکات مورد نیاز در طراحی آناتومی چهره، به صورت ساده و قابل فهم شرح داده شوند. همچنین فرصت رفع اشکال تمرینات، برای هنرجویان دوره فراهم شده است.
هنرمندان تجسمی در طول تاریخ همواره تلاش کرده اند تا این احساسات را به نحوی در آثار خویش به نمایش درآورند. میزان توانایی هرکدام از ما در طراحی قطعاً بستگی به میزان کمی و کیفی تمرینات ما دارد. همچنین بدون شک مشاهده و مطالعه چهره های مختلف، برای افزایش مهارت در طراحی چهره مفید خواهد بود.
در تصاویر زیر برخی از حالات آناتومی لب ها که بیانگر احساساتی خاص و آشنا در انسان هستند، را می بینید. احساساتی که در این تصویر نمایش داده شده اند عبارتند از: خشم، انزجار، ترس، شادی و ناراحتی.
طراحی آناتومی لب در سه نمای «تمام رخ و روبهرو»، «نیم رخ و روبهرو» و «سه رخ و روبهرو» در مقاله ای جداگونه شرح داده شده. از طریق لینک زیر به این مقاله دسترسی دارید!!
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی لب را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی بینی انسان
طراحی آناتومی بینی، یکی از جنبه های هنر تصویری است که هنرمندان را قادر می سازد تا شکل و حجم بینی انسان را به طور دقیق و با زیبایی طبیعی به تصویر بکشند. بینی، یکی از ویژگی های بارز و مهم صورت است و در طراحی آناتومی، تاثیر بسیاری در تفاوتها و شناخت رویکرد های مختلف برای تصویر سازی دارد.
در طراحی آناتومی بینی، هنرمندان به بررسی و تحلیل دقیق شکل و حجم بینی میپردازند. آنها با استفاده از روشهای مختلف، توانایی خود را در ترسیم واقعگرایانه بینی به نمایش میگذارند. طراحی آناتومی بینی، امکان خلق تصاویر زیبا و واقعی از بینی را به هنرمندان می دهد و به آنها اجازه می دهد تا عمق و جزئیات مهم این بخش از صورت را با دقت بیشتری به تصویر بکشند.
هنر طراحی آناتومی بینی، نه تنها به هنرمندان این امکان را میدهد تا با دقت شکل و حجم بینی را به تصویر بکشند، بلکه به آن ها قدرت ایجاد احساس عمق، حرکت و واقعیت را می بخشد.
بینی، به عنوان یکی از اجزای بارز صورت، توانایی خود را در بیان شخصیت و هویت فرد به نمایش میگذارد و هنرمندان با استفاده از طراحی آناتومی بینی، امکان خلق تصاویری زیبا و منحصر به فرد از این ویژگی مهم را دارند. بنابراین، اگر شما به دنبال یادگیری یک تکنیک هنری جذاب هستید که به شما امکان می دهد شخصیت، جزئیات و زیبایی بینی را به تصویر بکشید، طراحی آناتومی بینی بهترین انتخاب است.
همچنین از مطالعات دیگر موجود در این کتاب، رابطهی بین شکل استخوان بینی و بخش غضروفی آن در شکل گیری فرم های متنوع بینی در افراد مختلف، می باشد. در تصویر 3 نتایج این مطالعه را مشاهده می کنید. بدیهی است که این تفاوت ها در طراحی چهره در نمای نیم رخ و نمای سه رخ، نمایان تر هستند.
برای طراحی آناتومی بینی در نمای تمام رخ، مرحلهی اول ترسیم یک خط صاف (به عنوان خط زیرین بینی) و سه دایره (به عنوان نوک و پره های بینی) می باشد. با در نظر گرفتن آنچه پیشتر درمورد تنوع فراوان شکل بینی در افراد مختلف گفته شد، در این شکل خاص از بینی، هر سه دایره مماس بر خط هستند. دایره وسط بزرگتر بوده و قطر دایره های کوچک هر کدام تقریباً برابر دو سوم دایرهی بزرگتر می باشد.
طراحی آناتومی بینی در دو نمای «تمام رخ»، «نیم رخ» در مقاله ای جداگونه شرح داده شده. از طریق لینک زیر به این مقاله دسترسی دارید!!
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی بینی انسان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی مفصل ران و دامنه حرکتی آن
در آموزش طراحی آناتومی مفصل ران، شما فرصتی منحصر به فرد را برای بررسی و تجسم جزئیات دقیق این ساختار پیچیده خواهید داشت. این دوره به شما امکان می دهد تا با تمرکز بر جزئیات واقعی این مفصل، تصاویری دقیق و شگفت انگیز از آن را خلق کنید. با استفاده از تکنیکهای منحصر به فرد و راهنمایی استاد سمیه رشیدی، شما قادر خواهید بود تا ساختار، شکل و حرکت مفصل ران را به دقت و واقع گرایانه به تصویر بکشید و آثاری بی نظیر و زیبا را به ارمغان بیاورید.
مفصل ران در بخش میان تنه آناتومی بدن انسان، استخوان لگن را به استخوان ران متصل کرده امکان حرکت پا در دامنهی مشخصی را فراهم می کند. همانطور که در تصویر 1 می بینید سر استخوان ران به شکل یک نیم کرهی برجسته به وسیلهی غضروفی به حفرهی نیم دایره شکل استخوان لگن مفصل شده است.
قبل از ادامهی مطالب، لازم است به این نکته اشاره شود که در صورت علاقه مند بودن به یادگیری آناتومی بدن انسان و به خصوص کاربرد آن در نگارگری ایرانی، دوره ای مجازی در سایت آکادمی با عنوان “اصول طراحی آناتومی بدن انسان“ موجود است. در این دوره استاد رشیدی تمام نکات مورد نیاز در این مبحث را به زبانی ساده در اختیار شما قرار می دهد. به علاوه در طول این دورهی مجازی تمام هنرجویان از رفع اشکال استاد بهره مند خواهند بود.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه آموزش طراحی آناتومی مفصل ران و دامنه حرکتی را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی مفصل زانو و دامنه حرکتی آن
طراحی آناتومی مفصل زانو، هنرمندان را قادر میسازد تا با بررسی دقیق و شناخت عمیق مفصلها، استخوانها، عضلات و ارتباطات بین آنها، تصاویری واقع گرایانه و زیبا از زانو به وجود آورند. این فرصت به شرکت کنندگان میدهد که با دقت و حوصله، رنگآمیزی، سایهدهی و جزئیات مختلف را در آثارشان به تصویر بکشند و آثار واقع گرایانه و زیبا ایجاد نمایند.
در این دوره آموزشی، هنرمندان با راهنمایی استاد رشیدی، نه تنها تکنیک های طراحی و رنگ آمیزی را یاد میگیرند، بلکه تواناییهای خلاقیت و تجسم خود را نیز تقویت میکنند. این دوره، علاوه بر تسلط بر آثار واقعگرایانه، به شرکتکنندگان امکان میدهد تا از فرآیند تحقیق، بررسی و تجسم آناتومی زانو لذت ببرند و آثاری بینظیر و شگفتانگیز خلق کنند که صحنههای واقعی و زنده را به تصویر میکشاند.
نمای خلفی اسکلتبندی زانو را نیز می توانید در تصویر 3 بررسی کنید. توجه داشته باشید که تمام مطالب مربوط به «طراحی آناتومی بدن انسان» در دوره ای جامع با تدریس استاد رشیدی به صورت مجازی در سایت آکادمی در دسترس علاقه مندان است. هنرجویان عزیز پس از ثبت نام در این دوره می توانند از رفع اشکال استاد رشیدی بر روی تمرینات خود بهرهمند شوند.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه طراحی آناتومی مفصل زانو و دامنه حرکتی آن را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
طراحی آناتومی ستون فقرات و دامنه حرکتی آن برای طراحی فیگور
تشکیلات طراحی آناتومی ستون فقرات یکی از اجزاء جذاب و حیاتی در زمینه علمی آناتومی بشر محسوب میشود. این ستون فقرات که از بخش گردنی تا بخش کمری تشکیل شده است، به عنوان یک محور استوانهای از مهرهها، نقش مهمی در پشتیبانی و حرکت اساسی بدن انسان دارد. این ستون عمودی به عنوان مرکزی اصلی بدن، با استفاده از ارتباطات بین مهرهها و بافتهای مختلف، انعطاف و استحکام مورد نیاز بدن را فراهم میکند.
در شکل 1، به توصیف طراحی آناتومی ستون فقرات در دو نمای پشتی و جانبی پرداخته شده است. در نمای پشتی و جلویی، مهرهها به شکل یک خط مستقیم ظاهر میشوند، در حالی که در نمای جانبی، اختلافات و برآمدگیهای مختلف این بخش را مشاهده میکنیم. در حالت ایستاده، مهرههای گردنی دارای برآمدگی به سمت جلوی بدن هستند که منجر به فرورفتگی در ناحیه پشت گردن میشود.
در بخش سینه، برآمدگی مهره های سینه ای خلاف جهت مهره های گردنی به سمت پشت بدن متمایل است و در جلوی این بخش قفسهی سینه قرار می گیرد. به همین ترتیب برآمدگی مهره های کمری و بخش خاجی به ترتیب هم جهت با مهره های گردنی و سینه ای هستند.
همچنین لازم به ذکر است که شما می توانید تمامی نکات کلیدی در طراحی این بخش از آناتومی بدن انسان را در کنار مجموعه ای جامع از طراحی کل بخش های بدن، در یک دورهی مجازی با عنوان “اصول طراحی آناتومی بدن انسان” با تدریس بسیار خوب استاد رشیدی آموزش ببینید.
ما در آکادمی رشیدی، در مقاله ای جداگانه طراحی آناتومی ستون فقرات انسان را به طور کامل برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!
باور های غلط در طراحی آناتومی
آیا همیشه به خودتان گفته اید که برای یادگیری مهارت طراحی آناتومی، باید استعداد خاصی داشته باشید؟ آیا باور دارید که فقط افراد با استعداد هنری می توانند در این زمینه موفق شوند؟ اگر پاسخ شما بله است، باید بدانید که این باورها غلط و نادرست هستند.
مهارت طراحی آناتومی، همانند هر مهارت دیگری، قابل یادگیری است. این باور که برای یادگیری مهارت طراحی آناتومی باید استعداد خاصی داشته باشید، می تواند شما را از شروع به یادگیری این هنر باز دارد. در واقع، هر کسی با تمرین، تلاش و روشهای مناسب می تواند به مهارت های لازم برای طراحی آناتومی دست یابد.
همچنین، این باور که فقط افراد با استعداد هنری می توانند در این زمینه موفق شوند، نادرست است. مهارت طراحی آناتومی نیاز به تمرین، تجربه و پشتکار دارد، و همه این عوامل می توانند در توسعه و بهبود مهارت های هنری شما تأثیرگذار باشند.
بنابراین، اگر به طراحی آناتومی علاقه مند هستید، از اینکه فکر می کنید باید استعداد خاصی داشته باشید یا فقط افراد با استعداد می توانند در این زمینه موفق شوند، دست بردارید. با تمرین، تلاش و استفاده از روشهای مناسب، می توانید به مهارت طراحی آناتومی دست یابید و به هنرمندی خود رسیدگی کنید. پس بیایید این باورهای غلط را کنار بگذاریم و با اعتماد به نفس و انگیزه، به دنیای شگفت انگیز طراحی آناتومی خوش آمدید.
“باورهای غلط در زمینه مهارت طراحی آناتومی” : در این مقاله بلند، توضیحات و آموزش هایی راجب به مهارت طراحی آناتومی انسان و باور های غلط آن را برای شما هنردوستان شرح دادهایم. جهت مطالعه مقاله کلیک کنید!!!
سئو شده توسط شرکت دیجیتال مارکتینگ فیبی لند
دیدگاهتان را بنویسید