دسته بندی
بدون امتیاز
0 رای
ظرفیت تمام شد!
ترم طبیعت
مباحث ترم اول
- آشنایی با واژه و تعاریف نگارگری و مینیاتور
- آشنایی با ابزار و لوازم نگارگری در یک نگاه
- آشنایی با مکاتب مختلف نگارگری در یک نگاه
- موضوع در نگارنگری
- خطوط اولیه در نگارگری
- نباتات (انواع برگ، و گل) انواع ترکیب (شاخه، بوته، درختچه، درخت) انواع درخت (در مکاتب نگارگری)
- جمادات (سنگ، تپه، صخره) وانواع حالتهای آن در مکاتب مختلف
- ابر و انواع پیچش ها و حالتهای آن
- قواعد کادر بندی در نگارگری
- اسیکس و طرح یک اثر کامل طبیعت شامل (بوته، سنگ، گل، صخره، درخت، ابر و جویبار)
مطالب جلسه اول
ابزار کار در نگارگری
۳ دهم، ۵ دهم، ۷ دهم (برای هر کدام مغزهایی با میزان نرمی و سختی متفاوت موجود است )
نرمی مغز مداد با حرف B و سختی را با حرف H نشان میدهند . و مغز HB همان مدادهای معمولی است.
نرمی مغز مداد با حرف B و سختی را با حرف H نشان میدهند . و مغز HB همان مدادهای معمولی است.
با ابعاد ، گرم ها و رنگهای مختلف موجود هستند .
سایز مناسب کار نگارگری A4 و A3 است.
بهترین کاغذ معمولی که به دستگاههای پرینتر آسیبی نمیزنند، کاغدذ ۸۰ گرمی مارک copy max است .
بهتر است جهت ارائه تمرینات از این نوع کاغذ استفاده نمایید.
کاغذهای کاهی که کیلویی نیز فروخته میشوند برای تمرینات ابتدایی و دست گرمی مفیدند. ( البته از روزنامه باطله نیز می توان استفاده نمود و با خودکار آبی روی آن تمرین کرد).
سایز مناسب کار نگارگری A4 و A3 است.
بهترین کاغذ معمولی که به دستگاههای پرینتر آسیبی نمیزنند، کاغدذ ۸۰ گرمی مارک copy max است .
بهتر است جهت ارائه تمرینات از این نوع کاغذ استفاده نمایید.
کاغذهای کاهی که کیلویی نیز فروخته میشوند برای تمرینات ابتدایی و دست گرمی مفیدند. ( البته از روزنامه باطله نیز می توان استفاده نمود و با خودکار آبی روی آن تمرین کرد).
در سایزهای مختلف A2, A3, A4 در بازار موجود است .
که بر اساس سایز کاغذ میتوانید انتخاب کنید.
دقت داشته باشید اگر در منزل کار کنید روی میز های معمولی هم میتوان کاغذ را قرار داد.
و تخته بیشتر جهت حمل آسان کاغذ میباشد چون نحوه کار در طراحی نگارگری با رئال متفاوت است.
که بر اساس سایز کاغذ میتوانید انتخاب کنید.
دقت داشته باشید اگر در منزل کار کنید روی میز های معمولی هم میتوان کاغذ را قرار داد.
و تخته بیشتر جهت حمل آسان کاغذ میباشد چون نحوه کار در طراحی نگارگری با رئال متفاوت است.
انواع پاکن
پاکن عمومی
پاکن خمیری (Magic Eraser)
پاکن صابونی (Gum eraser)
پاکن اتودی (mechanical eraser)
پاک کن مدادی (Pencil eraser)
پاکن عمومی
این نوع از انواع پاک کن مخصوص طراحی، همان کارکرد عمومی حذف اشتباهات را دارد. خصوصیت غالب این پاککنها، نرمتر بودن و قدرت پاک کنندگی آنهاست.
تولید کنندههای این مدل، پلاستیک مصنوعی و pvc را از مواد اولیه پاک کن حذف کردند تا به بافتی برسند که آسیب کمتری به کاغذ میزند؛ بنابراین این پاک کنها به پایهایترین وسیله نقاشان تبدیل شده است.
موادی که در ساخت آنها به کار رفته است، پودر رنگ و گرافیت را بهتر جذب میکند. البته از این محصول در سیاه قلم استفاده نمیشود.
تولید کنندههای این مدل، پلاستیک مصنوعی و pvc را از مواد اولیه پاک کن حذف کردند تا به بافتی برسند که آسیب کمتری به کاغذ میزند؛ بنابراین این پاک کنها به پایهایترین وسیله نقاشان تبدیل شده است.
موادی که در ساخت آنها به کار رفته است، پودر رنگ و گرافیت را بهتر جذب میکند. البته از این محصول در سیاه قلم استفاده نمیشود.
پاکن خمیری (Magic Eraser)
این پاک کن از خاصترین انواع پاک کن طراحی است. ساختار و متریال ویژهای که پاک کن خمیری دارد، روش متفاوت استفاده از آن و نداشتن پسماند، آن را تبدیل به یک پاک کن متفاوت کرده است.
پاک کن خمیری کاملا در دست به شکل دلخواه درمیآید. همچنین هم به دلیل جنس خمیری و نرم و هم به دلیل طرز استفاده به بافت کاغذ آسیب نمیزند.
طرز استفاده از پاک کن خمیری با کشیدن و حرکت دادن روی کاغذ نیست. بلکه با عمودی قرار دادن، قدری فشار دادن و برداشتن از روی کاغذ کار خود را انجام میدهد.
عدم تولید پسماند نیز از مزایای دیگر آن است. از این پاک کن در سیاه قلم زیاد استفاده میشود. کارکرد آن در پاک کردن خطاها نیست بلکه بخشهای مورد نظر را کمرنگ میکند.
با فرم دادن به آن میتوانیم ضخامت مورد نظر را روی کاغذ پاک کرد. همچنین سیاهی پودر زغال و گرافیت به خود جذب میکند. در نهایت همه این ویژگیها آنرا به یکی از ملزومات تکنیک سیاه قلم تبدیل کرده است.
پاک کن خمیری کاملا در دست به شکل دلخواه درمیآید. همچنین هم به دلیل جنس خمیری و نرم و هم به دلیل طرز استفاده به بافت کاغذ آسیب نمیزند.
طرز استفاده از پاک کن خمیری با کشیدن و حرکت دادن روی کاغذ نیست. بلکه با عمودی قرار دادن، قدری فشار دادن و برداشتن از روی کاغذ کار خود را انجام میدهد.
عدم تولید پسماند نیز از مزایای دیگر آن است. از این پاک کن در سیاه قلم زیاد استفاده میشود. کارکرد آن در پاک کردن خطاها نیست بلکه بخشهای مورد نظر را کمرنگ میکند.
با فرم دادن به آن میتوانیم ضخامت مورد نظر را روی کاغذ پاک کرد. همچنین سیاهی پودر زغال و گرافیت به خود جذب میکند. در نهایت همه این ویژگیها آنرا به یکی از ملزومات تکنیک سیاه قلم تبدیل کرده است.
پاکن صابونی (Gum eraser)
نوع دیگری از انواع پاک کن طراحی، نوع صابونی است. قدرت پاک کنندگی آن نسبتا کم است اما بسیار نرم است و به همین خاطر آسیبی به بافت کاغذ نمیرساند. به همین دلیل شاید بتوان از آن برای پاک کردن سایههای کمجان استفاده کرد.
پسماند و ضایعات این پاککن نیز بسیار ناچیز است. به دلیل بافت خاص نرم آن، هنگام استفاده، در دست حالت پودری پیدا میکند.
پسماند و ضایعات این پاککن نیز بسیار ناچیز است. به دلیل بافت خاص نرم آن، هنگام استفاده، در دست حالت پودری پیدا میکند.
پاکن اتودی (mechanical eraser)
این پاک کن شبیه به اتود طراحی شده است و با یک دکمه فشاری قابل کنترل است. مغز این نوع از پاکن های طراحی، در اندازههای مختلفی طراحی و تولید میشود.
دقیقا همانند اتودهای گرافیتی، مغز پاککن اتودی را میتوان بعد از اتمام تعویض و تجدید کرد. پاک کن اتودی قدرت پاک کنندگی خوبی دارد و دقت آن نیز مزیت محسوب میشود.
دقیقا همانند اتودهای گرافیتی، مغز پاککن اتودی را میتوان بعد از اتمام تعویض و تجدید کرد. پاک کن اتودی قدرت پاک کنندگی خوبی دارد و دقت آن نیز مزیت محسوب میشود.
پاک کن مدادی (Pencil eraser)
از دیگر پاکن های طراحی، پاک کن مدادی هم مشهور است. این پاک کن در تکنیکهای سیاه قلم و مدادرنگی کاربرد بیشتری دارد. مغز آن از ماده وینیل است؛ مادهای محکم که قابلیت تراشیده شدن دارد.
به دلیل همین سختی نیز میتواند به کاغذ آسیب برساند. قدرت پاک کنندگی پاک کن مدادی بسیار پایین است و برای تصحیح خطا استفاده نمیشود. معمولاً در انتهای پاک کن مدادی یک فرچه برای محو کردن و جمع آوری ضایعات پاک کن از سطح کاغذ قرار دارد.
به دلیل همین سختی نیز میتواند به کاغذ آسیب برساند. قدرت پاک کنندگی پاک کن مدادی بسیار پایین است و برای تصحیح خطا استفاده نمیشود. معمولاً در انتهای پاک کن مدادی یک فرچه برای محو کردن و جمع آوری ضایعات پاک کن از سطح کاغذ قرار دارد.
ابزار کار
تصاویر
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
تصاویر
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
به ارزش های خطی در این اثر استاد فرشچیان دقت کنید و ببینید که چه قدر یادگیری آن در نگارگری مهم است.
نگارگری
تعریف نگارگری
برخی نویسندگان از واژه “نگارگری” به نام “مینیاتور” یاد کرده اند.
مینیاتور در فرهنگ معین: تصویری کوچک که در آن ریزه کاریهایی به کار رفته باشد. نوعی از نقاشی خاص مشرق زمین که در آن قواعد مناظر و مرایا رعایت نمی شود و در آن رنگ جنبه تزیینی دارد و جزییات با ریزه کاریهای خاص نشان داده می شود.
مینیاتوردر فرهنگ عمید: مینیاتور نقاشی همراه با ریزه کاری و استفاده از لاجورد، آب طلا و آب روی کاغذ یا فلز است، که بیشتر در مشرق زمین معمول است. با توجه به تعاریف این واژه باید به نگارگری نسبت داده شود.
معانی متعدد دیگر برای مینیاتور : نگار، نگاریدن، نگارشتن واژه مینیاتور مخفف شده ی کلمه فرانسوی ( minimum natural ) به معنی طبیعت کوچک و ظریف است.
بنابراین درحقیقت مینیاتور مفهمومی عام دارد و روش ها و سبک های گوناگون را شامل میشود و نکته مهم در آن رعایت نهایت ریزه کاری و دقت در جزییات است. این واژه از دوره قاجار وارد زبان فارسی شد.
ویژگیهای خاص نگارگری شامل: عدم رعایت پرسپکتیو ( علم مناظر و مرایا) دقت در جزییات دوری از سایه پردازی و حجم نمایی استفاده و کاربرد رنگهای تخت و درخشان
بیشترین نوع ترکیب بندی مورد استفاده در نگارگری ترکیب بندی منتشر ترکیب بندی دایره ای ترکیب بندی حلزونی البته ممکن است تمام این ترکیب بندی ها در یک اثر هنری با هم جمع گردد.
در مجموع هنر ایرانی در طول تاریخ، هنری نمادین و سمبلیک بوده است. در نگاره های ایرانی هر عنصر دارای معنی خاصی است . بنابراین بیشتر رساندن این مفاهیم هستند که موضوع اصلی نگارگری را شکل میدهند.
موضوع در نگارگری در هنر ایرانی موضوع وجود دارد اما نه به طور واقعی بلکه به طور حسی بدین معنا که موضوع فقط به وزن ، ریتم و رنگ و حیات نقشی که هنرمند می آفریند کمک میکند، از همین روی اغلب در نگاره ها موضوعات مشترکی دیده می شود.
مینیاتور در فرهنگ معین: تصویری کوچک که در آن ریزه کاریهایی به کار رفته باشد. نوعی از نقاشی خاص مشرق زمین که در آن قواعد مناظر و مرایا رعایت نمی شود و در آن رنگ جنبه تزیینی دارد و جزییات با ریزه کاریهای خاص نشان داده می شود.
مینیاتوردر فرهنگ عمید: مینیاتور نقاشی همراه با ریزه کاری و استفاده از لاجورد، آب طلا و آب روی کاغذ یا فلز است، که بیشتر در مشرق زمین معمول است. با توجه به تعاریف این واژه باید به نگارگری نسبت داده شود.
معانی متعدد دیگر برای مینیاتور : نگار، نگاریدن، نگارشتن واژه مینیاتور مخفف شده ی کلمه فرانسوی ( minimum natural ) به معنی طبیعت کوچک و ظریف است.
بنابراین درحقیقت مینیاتور مفهمومی عام دارد و روش ها و سبک های گوناگون را شامل میشود و نکته مهم در آن رعایت نهایت ریزه کاری و دقت در جزییات است. این واژه از دوره قاجار وارد زبان فارسی شد.
ویژگیهای خاص نگارگری شامل: عدم رعایت پرسپکتیو ( علم مناظر و مرایا) دقت در جزییات دوری از سایه پردازی و حجم نمایی استفاده و کاربرد رنگهای تخت و درخشان
بیشترین نوع ترکیب بندی مورد استفاده در نگارگری ترکیب بندی منتشر ترکیب بندی دایره ای ترکیب بندی حلزونی البته ممکن است تمام این ترکیب بندی ها در یک اثر هنری با هم جمع گردد.
در مجموع هنر ایرانی در طول تاریخ، هنری نمادین و سمبلیک بوده است. در نگاره های ایرانی هر عنصر دارای معنی خاصی است . بنابراین بیشتر رساندن این مفاهیم هستند که موضوع اصلی نگارگری را شکل میدهند.
موضوع در نگارگری در هنر ایرانی موضوع وجود دارد اما نه به طور واقعی بلکه به طور حسی بدین معنا که موضوع فقط به وزن ، ریتم و رنگ و حیات نقشی که هنرمند می آفریند کمک میکند، از همین روی اغلب در نگاره ها موضوعات مشترکی دیده می شود.
البته نباید تصور کرد که تمام نگاره ها فاقد موضوع مهم و ارزشمند هستند، در حالیکه تعداد بسیاری نیز دقیقا دارای موضوعات مهم و دارای مقاصد سیاسی، اقتصادی و فرهنگی بوده اند. و خود تصاویری از تاریخ این فرهنگ اند.
لیکن نحوه بیان موضوع نیز همانند خود پرسوناژها دقیقا طبق واقعیت صورت نگرفته است اما درک مناسبی از موضوع را برای ما نمایان میکنند. و معمولا در وهله اول مخاطب جذب رنگ و طرح و جزییات اثر میشود تا موضوع آن.
مکاتب مختلف نگارگری
این نام گذاری ها بر حسب تجمع هنرمندان در این منطق و یا دوره زمانی آن نام گذاری شده اند.
مکتب سلجوقی
مکتب بغداد یا ( عباسی)
مکتب تبریز اول ( دوره ایلخانی( مغول))
مکتب شیراز اول ( دوره ایلخانی( مغول))
مکتب جلایری ( حکومت در دو مرکز تبریز_بغداد)
مکتب شیراز دوم ( تیموریان)
مکتب هرات ( تیموریان)
مکتب بخارا
مکتب تبریز دوم
مکتب قزوین
مکتب اصفهان
نقاشی قاجاری
نقاشی قهوه خانه ای
نگارگری معاصر
خطوط اولیه در نگارگری
از آنجا که خط در نگارگری جایگزین سایه
روشن است و عهده دار القای حجم میباشد بسیار حائز اهمیت است. و در همه جای آن کاربرد دارند. این القای به صورت ضخامتهای مختلف خطوط صورت می گیرد. که در صورت کار با مداد این تنوع ضخامت با تنظیم فشار بر روی کاغذ ایجاد میگردد. به قسمتهای ضخیم آن در اصطلاح کندی، و به قسمتهای نازک آن تندی گفته میشود.
خطوط به چهار بخش تقسیم میشوند.
۱- خطوطی کاملا نازک و یکدست ( بیشتر در ترصیع ، جهت دورگیری اسلیمی ها و ختایی ها است) ترصیع یا جواهر نشان همان تذهیب های رنگی است.
۲- خطوطی که یک سر آن ضخیم و یک سر آن نازک است ( اغلب در نگارگری و تشعیر استفاده میشود)
۳- خطوطی که وسط آن ضخیم و دو سر آن نازک باشند. ( بیشتر در آناتومی کاربرد دارند)
۴- خطوط متفرقه و بریده بریده نازک و ضخیم ( در طبیعت مانند سنگ و سخره کاربرد بیشتری دارند).
لیکن نحوه بیان موضوع نیز همانند خود پرسوناژها دقیقا طبق واقعیت صورت نگرفته است اما درک مناسبی از موضوع را برای ما نمایان میکنند. و معمولا در وهله اول مخاطب جذب رنگ و طرح و جزییات اثر میشود تا موضوع آن.
مکاتب مختلف نگارگری
این نام گذاری ها بر حسب تجمع هنرمندان در این منطق و یا دوره زمانی آن نام گذاری شده اند.
مکتب سلجوقی
مکتب بغداد یا ( عباسی)
مکتب تبریز اول ( دوره ایلخانی( مغول))
مکتب شیراز اول ( دوره ایلخانی( مغول))
مکتب جلایری ( حکومت در دو مرکز تبریز_بغداد)
مکتب شیراز دوم ( تیموریان)
مکتب هرات ( تیموریان)
مکتب بخارا
مکتب تبریز دوم
مکتب قزوین
مکتب اصفهان
نقاشی قاجاری
نقاشی قهوه خانه ای
نگارگری معاصر
خطوط اولیه در نگارگری
از آنجا که خط در نگارگری جایگزین سایه
روشن است و عهده دار القای حجم میباشد بسیار حائز اهمیت است. و در همه جای آن کاربرد دارند. این القای به صورت ضخامتهای مختلف خطوط صورت می گیرد. که در صورت کار با مداد این تنوع ضخامت با تنظیم فشار بر روی کاغذ ایجاد میگردد. به قسمتهای ضخیم آن در اصطلاح کندی، و به قسمتهای نازک آن تندی گفته میشود.
خطوط به چهار بخش تقسیم میشوند.
۱- خطوطی کاملا نازک و یکدست ( بیشتر در ترصیع ، جهت دورگیری اسلیمی ها و ختایی ها است) ترصیع یا جواهر نشان همان تذهیب های رنگی است.
۲- خطوطی که یک سر آن ضخیم و یک سر آن نازک است ( اغلب در نگارگری و تشعیر استفاده میشود)
۳- خطوطی که وسط آن ضخیم و دو سر آن نازک باشند. ( بیشتر در آناتومی کاربرد دارند)
۴- خطوط متفرقه و بریده بریده نازک و ضخیم ( در طبیعت مانند سنگ و سخره کاربرد بیشتری دارند).
مقدمات
تصاویر
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
تصاویر
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
ویدیو
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
تصاویر
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
تصاویر
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
تصاویر
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
ویدیو
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
ویدیو
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
تصاویر
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
متن اموزشی
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
مطالب مبحث دوم
مطالب مبحث دوم
تصاویر
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
تصاویر
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
ویدیو
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
تصاویر نمونه
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
ویدیو
خصوصی
این بخش خصوصی می باشد. برای دسترسی کامل به دروس این دوره باید این دوره را خریداری نمایید.
مشاهده بیشتر
موارد مرتبط
نظرات
متوسط امتیازات
0
بدون امتیاز
0 رای
0 نقد و بررسی
جزئیات امتیازات
5 ستاره
0
4 ستاره
0
3 ستاره
0
2 ستاره
0
1 ستاره
0
Be the first to review “طراحی ترم طبیعت بخش یک” لغو پاسخ
لطفا برای ارسال یا مشاهده تیکت به حساب خود وارد شوید
Reviews
There are no reviews yet.